Julie Bogart

Brave learner

– Julie Bogart –

Categorie: Non-Fictie

Onderwerpen: Onderwijs & Didactiek Educatieve psychologie Hulpmiddelen & Lesmaterialen Boeken

Cijfer: 9/10

Over de schrijver

Julie Bogart is bedenker en eigenaar van Brave Writer, het online schrijf- en taalkunstprogramma (voor thuisonderwijzers). Ze zet zich in met haar boek “Brave learner” om twee verlangens samen te brengen: leren dat vaardigheden ontwikkelt en vreugde creëert. Julie is al vanaf januari 2000 actief met Brave Writer en heeft tienduizenden gezinnen van over de hele wereld lesgegeven. Ze is verschenen in diverse media als de New York Times en Fox 19 in Cincinnati. Het is de missie van Brave Writer om anderen in staat te stellen schrijfcoaches voor je kinderen te zijn. Haar werk in Brave Writer werd in 2017 erkend als een “uitstekende bijdrage aan de samenleving”‘, toen ze de Anne E. en Williem F. Madges Alumni Award ontving van de Xavier University. Haar homeschool-referenties omvatten tien jaar theaterles en schrijven voor haar Cincinnati homeschool-coöperatie van 300 studenten, vier jaar lidmaatschap van de stuurgroep van een lokale Charlotte Mason-organisatie, spreken in de VS, het VK en Canada op homeschool-conventies en het hosten van Brave Writer-evenementen in de hele Verenigde Staten.

Waar gaat het boek over?

In 10 woorden: Het vormen van thuisonderwijs door avontuurlijk vaardigheden aan te leren.

Korte samenvatting: In “Brave learner” staat de alledaagse magie centraal om zo in je thuisonderwijs te leren en te leven. Het is een duidelijk boek en voor je het weet zit je allerlei notities te maken vol inspiratie en praktische tips. Het boek neemt je zorgeloos mee op weg door hoop en angsten. Het zet je aan het denken en je raakt echt oprecht geïnspireerd. Het wordt logisch voor je en je wil een richting uit gaan. Het is net alsof je met een stel vrienden aan het brainstormen bent, echt heerlijk luchtig en gezellig en je hebt er echt wat aan.

Dit boek is een gids, niet een alles-of-niets-filosofie. Julie deelt uit eigen ervaringen en leermomenten en haar ideeën. Het is eerlijk en oprecht, waardoor ze jou, als lezer, in staat stelt om te leren van haar ervaringen. Ze herinnert je eraan, dat als je thuisonderwijs geeft, je het huis niet mag weglaten. We moeten aandacht besteden aan de details die we over het hoofd zien, de gezelligheid van onze huizen, de principes van natuurlijk leren en de tederheid van onze intieme relaties.

Ze onthult “De vier krachten van betovering”; nieuwsgierheid, samenwerking, contemplatie en viering. Contemplatie wordt hier aangehaald als de capaciteit om aandacht vast te houden (en dus te scheiden van de omgeving), ofwel diep nadenken over een bepaald onderwerp/idee, even stil staan. Ze legt deze concepten uit en hoe je dit kunt toepassen in de inrichting van je huis en hoe je jezelf kunt opstellen in het proces van vertrouwen. De vier krachten leiden je in een onvergetelijk leeravontuur en verdiepen de leerervaring.

Na deze vier krachten, neemt Julie je mee naar binnen toe door “De vier principes van binnengaan”. Deze principes stellen de kinderen in staat om de betekenis van hun onderwijs helemaal in zichzelf te brengen. Deze reis is voorzien van heldere stappen en voorbeelden, zodat deze leidende principes bij jouw thuis kunnen gaan werken. Ze kunnen worden gebruikt met elke leerstijl, dus universeel. Ook hier vindt je handvatten voor de inrichting van je huis en je eigen opstelling.

Na al deze kennis is Julie nog niet klaar met jou. Ze neemt je mee in het laatste onderdeel, namelijk het toepassen van de superkrachten. Ze geeft je hier concrete toepassingen om tot uitvoer te brengen, zoals Poetry teatime. Ze legt je uit om een gezellige tafel te dekken met thee en koekjes en een stapel Poetry boekeen. Blader erdoorheen, kies en lees hardop. Neem op, geniet en lach met elkaar. Andere voorstellen van Julie zijn ‘voorlees-tijd’ en ‘lezen voor jezelf’. Maar het draait niet alleen om lezen, ook schrijven en spel komen aan bod. Zelfs het tackelen van de ‘droge vakken’ als rekenen en scheikunden/natuurkunde. Hoe tackel je deze met boeken? Ook kunst en natuur, maatschapij, geschiedenis, etc. Ze pakt het op en aan voor je. Ze neemt je mee en vereenvoudigt het voor je zodat je rustig kunt doorontwikkelen in het proces van vertrouwen.

Tot slot geeft ze ook nog praktische opdrachten mee aan jou als ouder. Wat kun jij doen om jezelf in je kracht te zetten en mee te duiken in de zogehete chaos van vreugde en plezier. Deze praktische opdrachten zijn prachtige handvatten om je aan vast te houden en op terug te vallen. Zo omschrijft ze het ‘Scatterbook’. Dit is jouw portfolio om de ontwikkeling van de kinderen bij te houden. Hier schrijf je je gedachten in, en noteert iets over de kinderen individueel, de leercurve, verzameling van herinneringen, vakken, etc. Het is je bijbel van je thuisonderwijs op je eigen creatieve manier. Ze zorgt dat je helder van geest blijft en een fantastische geweldige ouder bent en blijft. Iedereen is wel eens overweldigd of voelt alsof hij/zij ‘achterloopt’. Dit boek herstelt je vertrouwen en zorgt ervoor dat je met deze stroom mee kunt blijven varen. het frist je ideeën op, biedt je nieuwe manieren aan en concepten om toe te passen. Het is met recht een gids voor het geven voor (thuis)onderwijs.

Boodschap van Julie

Bij het schrijven van dit boek wil Julie twee verlangens samenbrengen; namelijk leren dat vaardigheden ontwikkelt en vreugde creërt. Hoe koesteren ouders een liefde voor leren te midden van kinderachtige chaos, twijfel aan zichzelf als ouders, griep en academische normen van de staat? In dit boek pakt Julie dit raadsel aan met humor en veel hulp! In dit boek leer je over:

  • de 12 superkrachten van leren en hoe ze allemaal te gebruiken (praktische ideeën)
  • hoe creëer je een gezellig huis dat is ontworpen om het actieve leeravontuur van je gezin te ontvouwen
  • hoe je leertraject voor volwassenen je thuisonderwijs voedt – en hoeje de kracht ervan kunt benutten

Het creëren van liefde voor leren in je gezin is net zo eenvoudig als het aansteken van een vuur. Je hebt alleen het luciferboek “The Brave Learner” nodig. 

Wat ik leuk vond aan het boek

Vanaf de eerste bladzijde werd ik in het boek gezogen en had ik een notitieboek en pen in de aanslag. Wat een weldaad aan (praktische) tips en herkenning. Alles is helder uitgelegd en maakt je zorgeloos. Het pakt alles op en aan wat met kinderen en onderwijs te maken heeft op een geruststellende en avontuurlijke wijze. Alle praktische tips werden genoteerd en daar waar het kon en nodig was opgepakt. Het werd een ruggengraat. Mijn brein kreeg er niet genoeg van en voedde zich met de letters op het papier.

Ik heb er best lang over gedaan om het boek uit te lezen. Er was zoveel inspirerends dat ik las en wilde noteren, dat mijn notities bijna een boek op zichzelf werden. Het liefst wilde ik alles meteen implementeren en de vruchten ervan plukken. Ik leerde niet alleen over de ontwikkeling van kinderen, maar ook hoe ik mezelf in mijn kracht kon zetten in het proces van vertrouwen. Dat laatste is nog steeds een groeiproces. Iedereen heeft toch zijn rugzakje? Ik ben dankbaar dat ik het proces van vertrouwen mag kennen en dankzij de handvatten uit dit boek iets is waar ik mijn weg goed in kan herkennen voor als ik weer afdwaal.

Voor mij is dit nu één van mijn meest belangrijkste boeken geworden. Ik ben zo dankbaar dat ik het proces van vertrouwen nu ken en met praktische handvatten vorm kan geven aan de rivier die we met elkaar varen. Ze heeft veel ontzorgt en terug gebracht naar de vurige kern die in iedere ouder zit en je soms even wat laat doven. Dit boek is dus ook een boek die je niet gauw laat verstoffen, maar regelmatig weer even vast moet hebben en weer uit (nieuws) uit kan halen om toe te passen of om even jezelf in te herkennen voor wat extra kracht.

De kern van je thuisonderwijs is het geloof dat de ouder genoeg is – dat jouw energie, vindingrijkheid, creativiteit en passie voldoende zullen zijn voor jouw kinderen.

Het meest heeft het boek mij geholpen om inzicht te krijgen in de vormgeving van ons thuisonderwijs en de inzet van mij als ouder. Ik ben het proces van vertrouwen aangegaan, ben gestruikeld, opgestaan en weer doorgegaan. Zoveel inzichten en praktische tips om te implementeren. Het vuur is lekker opgestookt om vol inspiratie op avontuur te gaan.

Voor mij was het dus een boek dat ontzorgt en je hand vasthoudt. Je zult veel herkenning terugvinden in de ervaringen die worden gedeeld, aha-momenten hebben en allerlei praktische tips meteen willen implementeren. En dat is precies de bedoeling. Je in je kracht zetten als ouder om vaardigheden te ontwikkelen en vreugde te creëren.

Ik heb geleerd dat ik als ouder mezelf mag en kan ontwikkelen. Ik heb geleerd dat kinderen ook anders kunnen leren. Ik heb geleerd dat er een proces van vertrouwen is. Dat iedere ouder zijn/haar eigen ‘zorgen/angsten’ hebben door de academische normen van de staat en de maatschappij. Dat ieder kind zijn/haar eigen ontwikkeling doormaakt op zijn/haar eigen unieke manier en dat jij als ouder daarin kan faciliteren door meer dan er alleen maar voor ze te zijn. Jij mag geloven in jezelf dat jij genoeg bent voor je kinderen. Ik heb zoveel geleerd en dit boek is niet een gids met een einde. Elke keer als ik het er weer even bij pak of door mijn notities blader leer ik weer iets nieuws. Iets wat nu de ruimte kan krijgen om een plek te krijgen in ons (thuis)onderwijs. Iets wat op dat moment belangrijk is geworden en aandacht nodig heeft. Dit boek leert je meer dan je voor nu kan voorzien.

Wat ik niet leuk vond aan het boek

Een boek kan nooit volledig 100% fantastisch zijn, hoewel ik dit boek wel fantastisch vind. Brave Learner is een gids waar je elke keer op terug kan vallen, maar wat gewoon niet in 1x te implementeren valt. Daar zijn gewoonweg veel te veel veranderingen voor nodig en niet kleine veranderingen. Het zijn veranderingen als persoon, maar ook financiële investeringen. Het is ontzettend inspirerend en je wilt zoveel, dat niet alles gewoonweg kan.

Wat werkte niet voor mij?

Zoals gezegd staan er zo ontzettend veel praktische tips in dat ik af en toe verdwaald raakte in de opsomming van ideëen. Ook mijn notitieboekje werd een boekje op zichzelf emt rijen van bulletpoints van dingen die ik zou kunnen oppakken en doen. Het werd gewoon te veel en als je zoveel nieuws leert weet je eigenlijk niet goed waar te beginnen. Het was fijn geweest als er gewoon een basis was, iets wat het beste was om mee te starten. Ik heb keuzes gemaakt, maar daardoor leek de rest nog verder weg dan wanneer ik er een notitie van maakte. Het terugvallen op de praktische tips van dit boek is dus eigenlijk noodzakelijk, zodat je kunt kijken of je nog meer stapjes wilt en kunt nemen en waar. Dat werkt een stuk minder voor mij als multipotentieel. Ik raak snel weer geïnspireerd door iets anders, waardoor de praktische tips wat onder het stof komen te liggen en misschien (te lang) op zich laten wachten. Er zou dus wel een basis in mogen zitten, dat maakt het wat behapbaar.

Wat was het minst favoriete deel?

Heb ik die wel eigenlijk? Echt een deel dat ik niet als favoriet had? Het hele boek was één en al inspiratie. Als ik iets moest kiezen, was het het hoofdstuk om de superkrachten toe te passen. Dit waren nog meer praktische tips bovenop alles wat ik al had genoteerd. Het duizelde me hier af en toe en besprak veel dingen apart zoals rekenen en geschiedenis. Niet alles is van toepassing of sluit (meteen) aan, dus las ik wel eens een stuk twee keer, omdat ik afdwaalde. Desalnietemin heb ik wederom voldoende notities neergekrabbeld en ben enorm geïnspireerd.

Wat zou je veranderen?

Het boek richt zich vooral op thuisonderwijzers, maar ik zou ook zeker het ‘onderwijs’ erin betrekken en overwegen om het boek ook in het Nederlands te drukken (en andere talen). Het boek is zo’n prachtige gids, echt aan te raden. Tot slot zou ik werken aan een soort basis, een musthave, dat wat je zeker moet hebben. Dit zou dan echt kort en krachtig moeten zijn. Een soort stappenplan, van waar begin je en hoe stel je je vervolgstappen vast. Door de hoeveelheid aan informatie en praktische tips raak je wat overspoeld.

reading brave learner

Conclusie

Ik had nooit kunnen dromen van een boek waarin ik zoveel wilde implementeren als dit boek. Veel was helemaal nieuw voor mij en ik ben het proces van vertrouwen aangegaan voor mezelf en ons gezin. De flow blijft lekker stromen en we ontwikkelen ons in een mooi tempo. We ervaren vreugde en ontwikkelen vaardigheden. Ik heb ruimte gecreëerd voor mezelf, de kinderen, het gezin en ons onderwijs. De flow blijft lekker stromen en ik raak niet verveeld. Ik pak op en pak door. Ik heb er vertrouwen in dat de rivier de goede kant op stroomt en ons bootje goed koers houdt.

Dit boek, van Julie Bogart, heeft erg veel in gang gezet, veel losgemaakt, uitgelegd en praktisch aangeboden. Dat maakt dit boek onmisbaar in ons leven en ik raad het boek aan, aan die mensen die graag ideëen opdoen voor hun thuisonderwijs en ook het proces van vertrouwen willen voeden. Ik gun een ieder die aha-momenten door het lezen van dit boek en een inspirerend avontuur in het (thuis)onderwijs. Heerlijk die herkenning.

Het boek is dus niet voor iedereen, maar voor wie dan wel?

Voor wie

Ouders die diep investeren in de opvoeding van hun kinderen, kunnen hard zijn voor zichzelf en hun kinderen. Het kan onmogelijk lijken om genoeg energie op te brengen om leren leuk of interessant te maken. Julie laat zien dat de betoverin in het onderwijs gaat om gemak en niet streven.

Stel jezelf de vraag:

“Ben je bereid om ruimte te maken voor verrassing, mysterie, risico en avontuur in de routine van je gezin, zoadat je een omgeving kunt cre”ren die het leren op natuurljke wijze vooruit helpt?”

Dan heb ik de indruk dat dit boek nog weleens zeer inspirerend voor je zou kunnen zijn. Julie nodigt je uit om dapper leren voor je kinderen te modelleren, zodat ook zij het leven kunnen benaderen met nieuwsgierigheid, vreugde en de moed om risico’s te nemen binnen hun leren.

Is dat enkel voor ouders? Nee, ik denk dat iedereen die met (thuis)onderwijs te maken heeft, exclusief de kinderen zelf, hier ontzettend veel aan heeft. Niet enkel in de methode van onderwijs, maar ook voor jezelf als persoon. Waarom doe je wat je doet en hoe zou je het anders kunnen doen ten behoeve van het kind en jezelf?

Als jij je herkent in dit beeld, als iemand die het leren leuk en interessant wil maken, dan heb je geen andere keuze dan dit boek te gaan lezen om jezelf te gaan ontdekken, het onderwijs onder de loep te nemen en praktische tips te implementeren.

Grootste waarde

Al die praktische tips! Ongelooflijk. Je kunt gewoon meteen aan de slag. Dat is echt de grootste waarde. Het is niet alleen maar kennis verwerven en een fijne dag aan het einde van het boek. Er staat zoveel inspirerends in, zoveel ideeën, waar je meteen wat mee kunt doen. Sterker nog, je zou het liefst gewoonweg meteen alles willen implementeren, maar goed dat moet ook maar net kunnen en werken binnen jouw gezin of in je onderwijs. En je hebt toch echt, net als ieder ander, 24 uur in een dag.

Zou ik het opnieuw lezen?

Je kunt niet anders dan het opnieuw lezen. Er staan zoveel (praktische) tips en ideeën in dat je ze al snel uit het oog verliest. Ik spreek hier uit ervaring. Het opnieuw lezen, een gedeelte of je notities erbij pakken, is noodzakelijk. Je kan zomaar weer iets nieuws oppakken en bekijken. Of iets aanpakken wat je had uitgesteld. Ook kun je opeens ontdekken dat je al aardig wat hebt gedaan, wat je nog niet eerder was opgevallen. Al met al, is deze gids, een gids die je wel degelijk vaker moet raadplegen. Laat Brave Learner dus niet verstoffen! Zet het boek in het zicht, zodat de trigger zichtbaar genoeg voor je is.

Dit vind jij ook vast interessant …

Letters en meer: letter k

Letters en meer: letter k

De Letter K is het vervolg van ons alfabet. Dit is tevens de derde letter die we hebben behandeld binnen onze boekjes...

Letters en meer: letter B

Letters en meer: letter B

De Letter B is het vervolg van ons alfabet. Dit is tevens de tweede letter die we hebben behandeld binnen onze boekjes...

Letters en meer: letter A

Letters en meer: letter A

De Letter A is het begin van ons alfabet. Dit is tevens de eerste letter die we hebben behandeld binnen onze boekjes...